Bucovina Profundă

31 Mai 2016

Biserica Georgiei despre viitoarea adunare din Creta. Modificări propuse de Sfânul Sinod al Bisericii GEORGIEI asupra documentelor viitoarei adunări din Creta 19 iunie 2016

Filed under: Uncategorized — Mircea Puşcaşu @ 21:02

Biserica Georgiei despre viitoarea adunare din Creta

Modificări propuse de Sfânul Sinod al Bisericii GEORGIEI asupra documentelor viitoarei adunări din Creta 19 iunie 2016

Pe 25 Mai 2016, sesiunea plenara a Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe a Georgiei s-a tinut in cadrul Patriarhiei Georgiene. Preafericitul Parinte Ilia al II-lea, Patriarhul Catolicos al intregii Georgii, a fost conducatorul sedintei. Mitropolitul Shio (Mujiri) al Senaki si Chkhopotsku a fost numit secretarul sedintei. Patriarhul Catolicos al intregii Georgii a tinut un discurs de deschidere in care i-a salutat pe membrii Sfantului Sinod si a felicitat natiunea georgiana de ziua recastigarii independentei.

Pe langa acestea, au fost mentionate si doua intamplari nefericite care au avut loc in Georgia de curand. Primul dintre ele este uciderea lui Giorgi Otkhozoria, un locuitor din regiunea Gali, relocat intern din Apkhazeti. Aceasta crima atroce a avut loc in satul Khurcha. Sfantul Sinod si-a exprimat condoleantele familiei decedatului si rugaciunile pentru sufletul sau. De asemenea, Sfantul Sinod si-a exprimat dezacordul cu privire la incidentul care a avut loc in satul Kortskheli. Sfantul Sinod a facut un apel catre toate organizatiile politice si sociale de a-si uni fortele in directia respectului reciproc si a pacii.

Patriarhul Catolicos al Georgiei a vorbit despre semnificatia Sfantului si Marelui Sinod si a multumit clericilor si laicilor care au participat la lucrarile preliminare desfasurarii acestuia. Ulterior, cuvantul a fost predat ierarhilor Sfantului Sinod, care au fost rugati sa isi exprime parerile cu privire la continutul documentelor pregatite pentru dezbatere in cadrul Consiliului.

Reprezentantul Bisericii Georgiei in Secretariatul Sfantului Consiliu, Mitropolitul Andrei (Gvazava) al Goriei si Ateniei, a oferit o scurta analiza a documentelor mentionate.

Mitropolitul Theodor (Tchuadze) al Akhaltsikhe si Tao-Klarjeti a vorit despre documentele referitoare la „Sfanta Taina a Cununiei si impedimentele la casatorie” si la „Misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană”.

Sfantul Sinod a concluzionat ca exista doua aspecte din cadrul  documentului „Sfanta Taina a Cununiei si impedimentele la casatorie” care necesita modificari, si anume:

Articolul 10 din subcapitolul „Cununia ortodoxa”;

Subparagraful „a” al articolului 5 din subcapitolul „Impedimente la casatorie”;

Articolul 10 din subcapitolul „Cununia ortodoxa” mentioneaza:

„Biserica nu accepta casatoria dintre membri de acelasi sex; nu accepta de asemenea niciun fel de concubinaj in afara legaturii instituite in Taina Sfintei Cununii. Biserica isi directioneaza toate eforturile pastorale catre obiectivul ca toti membrii sai, care traiesc in astfel de legaturi, sa ajunga la pocainta si dragoste, cu binecuvantarea Bisericii.”

Subparagraful trebuie schimbat dupa cum urmeaza:

„Biserica nu trebuie sa accepte relatii sexuale intre persoanele de acelasi sex si nici nu trebuie sa accepte vreo forma de concubinaj in afara Tainei Sfintei Cununii, si condamna acest pacat. Biserica este ingrijorata cu privire la multimea sufletelor vesnice ale oamenilor care continua sa traiasca in acest pacat si isi directioneaza toate eforturile pastorale pentru ajutorarea lor in constientizarea gravitatii acestui pacat si a indreptarii prin pocainta”.

Subparagraful „a” al articolului 5 al celui de-al doilea subcapitol al „Impedimente la casatorie” mentionează:

„Casatoria dintre ortodocsi si neortodocsi este interzisa in conformitate cu acrivia canonica si nu este binecuvantata (canonul 72 al Consiliului de la Trullo); cu toate acestea, poate fi binecuvantata prin toleranta si generozitate, insa numai cu conditia ca fiii nascuti din aceasta casatorie sa fie botezati si crescuti in sanul Bisericii Ortodoxe”.

In articolul precizat mai sus, prima parte a textului trebuie retinuta, care mentioneza:

„Casatoria dintre ortodocsi si neortodocsi este interzisa in conformitate cu acrivia canonica si nu este binecuvantata (canonul 72 al Consiliului de la Trullo);”

dar partea a doua, care spune

„cu toate acestea, poate fi binecuvantata prin toleranta si generozitate, insa numai cu conditia ca fiii nascuti din aceasta casatorie sa fie botezati si crescuti in sanul Bisericii Ortodoxe”

trebuie eliminata deoarece contravine canonului 72 al Consiliului al VI-lea Ecumenic.

Dupa cum se stie, niciun consiliu nu poate contrazice, anula sau altera canoanele adoptate in Consiliile Ecumenice.

In documentul „Misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană” trebuie aduse urmatoarele modificari:

In cadrul subtitlului principal, care mentioneaza:

„Contributia Bisericii ortodoxe la Cauza Realizarii Pacii, Dreptatii, Libertatii, Fraternitatii si Dragostei Intre Natiuni, pentru Eradicarea Discriminarii Rasiale, si De Asemenea pentru Eradicarea Altor Tipuri de Discriminare”,

fraza – si De Asemenea pentru Eradicarea Altor Tipuri de Discriminare” – trebuie eliminata deoarece lasa loc de intelegeri versatile ale textului.

Subparagraful 3 al subtitlului „a” al aceluiasi document („Demnitatea Persoanei Umane”) mentioneaza:

„O confirmare generala a demnitatii persoanei umane poate fi considerata o preconditie pentru o colaborare extinsa in acest domeniu. Bisericile Ortodoxe Locale sunt chemate sa contribuie cat de putin la dialogul interreligios si la colaborare; si astfel sa preintampine manifestarea oricarui fel de fanatism, pentru a ajuta la promovarea prieteniei intre popoare, a libertatii si a pacii in intreaga lume, in beneficiul oricarui individ, indiferent de rasa si aderarea religioasa. Aceasta implica faptul ca aceasta colaborare exclude atat sincretismul, cat si incercarile de violenta ale oricarei religii asupra altor religii”.

Conform prevederilor Sinodului, textul mai sus mentionat trebuie reformulat astfel:

„In acest domeniu, am putea considera confirmarea generala a demnitatii unei persoane umane ca o preconditie pentru o colaborare extinsa. Bisericile Ortodoxe sunt chemate sa contribuie cat de putin la dialogul interreligios si la colaborare, si astfel sa preintampine orice manifestare a fanatismului, sa ajute la promovarea prieteniei intre popoare, a libertatii si a pacii in intreaga lume, in beneficiul oricarui individ, cu scopul curatirii lor, al sfintirii si al intrarii in Imparatia lui Dumnezeu, indiferent de rasa sau de ce religie apartin. Aceasta implica faptul ca aceasta colaborare exclude atat sincretismul, cat si incercarile de violenta ale oricarei religii asupra altor religii. Aceasta, fireste, nu implica negarea lucrarii misionare a Sfintei Biserici.”

Din primul paragraf al subtitlului „c” („Despre Libertate si Dreptate”) trebuie retinut urmatorul text:

„Biserica Ortodoxa a confirmat si declarat primordial ca pacea si dreptatea ocupa un loc central in viata popoarelor. In Hristos, aceasta intelegere este caracterizata ca „evanghelia pacii” ( Ef. 6,15), din moment ce Hristos „a facut pace prin El, prin sangele crucii Sale” (Col. 1, 20), „a binevestit pace, voua celor de departe si pace celor de aproape” (Ef. 2, 17). El a devenit „pacea noastra” (Ef. 2, 14). Aceasta pace „care covarseste orice minte” (Filip. 4, 7), precum insusi Domnul le-a spus ucenicilor inainte de Rastignire, este mai cuprinzatoare si mai insemnata decat pacea care este promisa de catre aceasta lume. „Pace vă las vouă, pacea Mea o dau vouă, nu precum dă lumea vă dau Eu”. (In 14, 27).”

Dar cea de-a doua parte a aceluiasi articol care spune:

„Pacea lui Hristos este un fruct copt care cuprinde in el totul: o persoana umana, ca si chip al lui Dumnezeu, expresia demnitatii si slavei generatiei umanitatii si a Universului, conventionalitatea principiilor pacii, libertatii si dreptatii sociale, si in ultima instanta recolta fructului dragostei crestine dintre oameni si dintre popoarele lumii” – trebuie eliminata.

In document ramane cuprinsa de asemenea si ultima parte a textului:

„Pacea adevarata este rodul statorniciei tuturor principiilor Crestine. Aceasta este pacea acordata din Rai, pentru care se roaga Biserica Ortodoxa in rugaciunile sale zilnice, implorandu-l pe Dumnezeul cel Atotputernic care asculta rugaciunile tuturor celor care vin catre El cu credinta.”

Astfel, primul articol va arata astfel:

„Biserica Ortodoxa a marturisit si a propovaduit dintru inceput ca pacea si dreptatea ocupa un loc central in vietile oamenilor. In Hristos, aceasta intelegere este caracterizata ca „evanghelia pacii” ( Ef. 6,15), din moment ce Hristos „a facut pace prin El, prin sangele crucii Sale” (Col. 1, 20), „a binevestit pace, voua celor de departe si pace celor de aproape” (Ef. 2, 17). El a devenit „pacea noastra” (Ef. 2, 14). Aceasta pace „care covarseste orice minte” (Filip. 4, 7), precum insusi Domnul le-a spus ucenicilor inainte de Rastignire, este mai cuprinzatoare si mai insemnata decat pacea care este promisa de catre aceasta lume. „Pace vă las vouă, pacea Mea o dau vouă, nu precum dă lumea vă dau Eu.” (In 14, 27)”. Pacea adevarata este rodul statorniciei tuturor principiilor Crestine. Este pace daruita din Rai, pentru care se roaga Biserica Ortodoxa in rugaciunile sale zilnice, implorandu-l pe Dumnezeul cel Atotputernic care asculta rugaciunile tuturor celor care vin catre El cu credinta.”

Mitropolitul Stefan (Kalaijishvili) al Tsageri-ului si Lentekhi-ului a sustinut un discurs cu privire la documentul „Atitudinea Bisericii fata de restul lumii crestine”. De asemenea, au fost citite note redactate cu privire la documentul mentionat de profesorul Edisher Chelidze de la Seminarul si Academia Teologice din Tblisi. Pe seama acestui text au fost exprimate diverse opinii de catre Mitropolitul Anania (Japaridze) al Manglisi; Mitropolitul Grigol (Berbichashvili) al Poti si Khobi; Mitropolitul Nicholoz (Pachuashvili) al Akhalkalaki si Kumurdo; Mitropolitul Peter (Tsaava) al Chkondidi; Mitropolitul Ioane (Gamrekeli) al Rustavi; si Mitropolitul Jacob (Iakobishvili) al Bodbe.

S-a observat ca documentul a fost considerat inacceptabil inca de la inceput de catre reprezentantii Bisericii Georgiei si a fost semnat doar in intalnirea preliminara, deoarece urmatoarea fraza apare in text:

„Bisericile Ortodoxe ale Georgiei si Bulgariei au parasit Consiliul Mondial al Bisericilor; prima in 1997, iar cea de-a doua in 1998, intrucat au propriile opinii cu privire la activitatea Consiliului Mondial al Bisericilor si de aceea nu participa la evenimentele mentionate in Consiliu si la alte evenimente ale organizatiilor inter – crestine.”

Sfantul Sinod a concluzionat ca documentul mentionat contine erori ecleziologice si de terminologie si necesita modificari substantiale. Daca aceste modificari nu sunt efectuate, Biserica Georgiei nu va semna actul.

La initiativa Mitropolitului Grigol (Berbichashvili) al Poti si Khobi, Sfantul Sinod a decis: ar trebui creat un grup teologic care va prezenta propunerile sale cu privire la un numar de intrebari teologice Sfantului Sinod.

Sfantul Sinod a ascultat discursul Mitropolitului Sabba (Gigiberia) al Khoni si Samtredia referitoare la intrebarile organizatorice.

Sfantul Sinod a numit membrii delegatiei Bisericii Georgiei. Mai jos este redata lista acestora:

Patriarhul Catolicos al intregii Georgii,  Ilia al II-lea;
Mitropolitul Kalistrate (Margalitashvili) al Kutaisi si Gaenti;
Mitropolitul Daniel (Datuashvili) al Sachkhere si Chiatura;
Mitropolitul Anania (Japaridze) al Manglisi;
Mitropolitul Giorgi (Shalamberidze) al Tkibuli si Terjola;
Parintele Mitropolit David (Makharadze) al Alaverdi;
Mitropolitul Sergi (Chekurishvili) al Nekresi;
Mitropolitul Joseph (Kikvidze) al Shemokmedi;
Mitropolitul Nicholoz (Pachuashvili) al Akhalkalaki si Kumurdo, si al Americii de Sud;
Mitropolitul Theodore (Chuadze) al Akhaltsikhe si Tao-Klarjeti;
Mitropolitul Sabba (Gigiberia) al Khoni si Samtredia;
Mitropolitul Gerasim (Sharashenidze) al Zugdidi si Tsaishi;
Mitropolitul Andrew (Gvazava) al Gori si Ateni;
Mitropolitul Stephan (Kalaijishvili) al Tsageri si Lentekhi;
Mitropolitul Shio (Mujiri) al Senaki si Chkhorotsku si al Australiei;
Mitropolitul Ioane (Gamrekeli) al Rustavi;
Arhiepiscopul Spiridon (Abuladze) al Skhalta;
Arhiepiscopul Luke (Lomidze) al Sagarejo si Ninotsminda;
Episcopul Michael (Gabrichidze) al Tianeti si Pshav-Khevsureti;
Episcopul Dimitri (Kapanadze) al Khornabuji si Hereti;
Episcopul Damian (Khupenia) al Samtavisi si Kaspi;
Episcopul Grigol (Katsia) al Tsalka;
Episcopul Dositheos (Bogveradze) al Belgiei si Olandei;
Episcopul Sabba (Intskirveli) al Americii de Nord;
Episcopul Vakhtang (Liparteliani) al Nikortsminda;

Protopresbiterul Giorgi Zviadadze;
Arhimandritul David Chincharauli;
Arhiepiscopul David Sharashenidze;
Arhiepiscopul Kakhaber Gogotishvili;
Ieromonahul Michael Bregvadze;
Monahul Anthimoz (Javakhishvili).

P.S.  Mai multe informatii detaliate referitoare la fiecare subiect mentionat mai sus vor fi publicate in curand.

sursa:

( patriarchate.ge,  traducere pentru Cuvantul Ortodox de r.c.)

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: