Catre Ierodiacon Serafim Pantea, referitor la scrisoarea deschisa adresata Inaltpreasfintitului Mitropolit Teofan din18 iulie 2010, Mănăstirea Golia (http://www.scribd.com/doc/34499443/Scrisoare-Deschisa-Catre-IPS-Teofan-Cu-Privire-La-Parintele-Justin-Parvu-Petru-Voda)

Stimate Serafim Pantea,

Jignirile Dv. aduse Parintelui Justin sunt de-a dreptul blasfemeiatoare si arata un infantilism teologic, nici macar de taliban ci de “bazar haotic” si micime spirituala.

Unde spune sau fagaduieste Iisus Hristos pacatosilor intregii lumi “că va fi cu noi, prin Duhul Sfânt, până la sfârșitul lumii și că nu ne va părăsi niciodată” daca gresim, cum afirmati in scrisoare? O spune doar Sfintilor Apostoli (Matei 19, 20) pe care-i investeste cu puteri speciale cand ii trimite la propovaduire. Pe noi nu ne lasa orfani, dar putem deveni orfani cand il alungam pe Duhul Sfant prin pacatele noastre.

Noi cand ne abatem de la voia Domnului cu stiinta, intra Satana in inima noastra si atunci Duhul ne paraseste (Rom. 5, 3; Luca 13, 16; Luca 22, 3; Ioan 13, 27, etc.)

S-au indepartat si ingerii de Iisus Hristos: „atunci L-a lăsat diavolul şi iată îngerii, venind la El, Îi slujeau” (Matei 4, 11) cand l-a ispitit satana cu toate ca l-a dus „Duhul –Πνεύματος- in pustie, ca sa fie ispitit de catre satana” (Matei 4, 1) tocmai ca sa ne arate ca nu poate fi o impreuna vietuire ontologica/fiintiala a ingerilor cu diavolii sau un „tandem” a lui Dumnezeu cu satana. De aceea il si izgoneste atat de categoric: „ mergi inapoia mea satano…” (Matei 4, 10). Oricum Iisus Hristos fiind Fiul lui Dumnezeu nu putea fi parasit de Duhul Sfant cu care era in comuniune deplina chiar cand s-a apropiat diavolul.

Dupa teoria Dv. inseamna ca dupa ce a intrat Satana in Iuda („si după îmbucătură a intrat satana în el” Ioan 13, 27) era si Duhul Sfant in inima lui, care nu stiu dupa ce scriptura a Dv. a fagaduit ca Duhul nu ne va parasi niciodata, chiar daca il vindem pe Hristos! Daca o astfel de teologie ati invatat la Iasi sau la Golia, atunci il rog pe IPS Teofan sa va trimita la reciclare sau la canon cateva luni, sa invatati ce inseamna teologia traita in Manastire in varf de munte, nu in oras si Manastire de 5 stele si nu doar o teologie traita si invatata „pe sticla” (TV) sau pe undele radio, copiata dupa standardele seculare.

Dupa asemenea confuzii si erori teologice nu ma mira ca nu faceti distinctia intre un studiu teologic si un „posibil raspuns despre cip si canon dat in contextul Sf. Spovedanii” la care faceti referire „ca este foarte slab” si pe care l-am scris ca sa indemn pe duhovnici la iconomie si nu la acrivie, asa cum trebuie scris un studiu teologic. Era doar „un posibil raspuns”, mai pot fi o mie de raspunsuri bune, in raport de penitentul care se caieste.

Cum va permiteti sa-l acuzati pe Parintele Justin ca face parte din cei ce „se prefac sau par a fi duhovnicești” si sa-l acuzati de schisma si erezie si sa-l comparati cu satana? Chiar v-ati pierdut judecata?

La marii duhovnci, care au probat cu jertfa vietii credinciosia lor fata de Hristos si Biserica Sa, la ei harul lucreaza si din greseli: „căci judecata dintr-unul duce la osândire, iar harul din multe greşeli duce la îndreptare” (Romani 5, 16).

Acolo unde nu este „ judecata si osandire” ca la Dv. ci dorinta de a forma si a trage atentia asupra unui lucru eshatologic vital, cum este problema cipurilor, se mai si greseste, chiar ca duhovnic iscusit, insa are grija Dumnezeu, in dragostea Sa „sa implineasca pe cele cu lipsa” si sa le „intareasca pe cele cu neputinta” prin harul Sf. Duh si sa „prisoseasca harul acolo unde se inmulteste pacatul” (Romani 5 20) sau greseala fara de voie, nu pentru ca sa vietuiasca ontologic harul cu pacatul impreuna, ci pentru ca harul sa biruie greseala si astfel „harul din multe greseli sa duca la indreptare”, pe cand judecata Dv. duce doar la „osindire”.

Deci iata si concluzia finala: Parintele Justin pentru ca iubeste fara margini si are pe Duhul Sfant in inima sa, chiar si „din multele greseli” (fara de voie) pe care le invocati si i le imputati, reuseste sa atraga harul Duhului Sfant, in timp ce Dv. prin judecata „dreapta” si vietuirea fara de prihana dusa la Golia aduceti „osandire”, sminteala si pacate…

Intrucat nu sunteti duhovnic, ci doar ierodiacon, cred ca va puneti nu numai in locul duhovnicului, ci chiar in locul Mitropolitului, scriindu-i scrisori de tragere la raspundere pentru bunatatea Sa de adevarat pastor si spuneam nu de mult ca „daca te faci pastor oaie fiind, atunci talibanizezi si transformi Biserica in inchizitie morala si nu o lasi sa fie Spital Duhovnicesc si mijloc de indumnezeiere, asa cum este la Petru Voda si osandesti pe fratele tau.

Cu dragoste frateasca in Hristos Domnul si Mantuitorul nostru,

Pr. Mihai Valica

13 răspunsuri la „Pr. Dr. Mihai Valica – Scrisoare deschisa catre ierod.Serafim Pantea”

  1. Referitor la: Unde spune sau fagaduieste Iisus Hristos pacatosilor intregii lumi “că va fi cu noi, prin Duhul Sfânt, până la sfârșitul lumii și că nu ne va părăsi niciodată” ?
    Nu face făgăduinţe doar ucenicilor (Luca 24:49), apoi după ce biserica a primit făgăduinţa Tatălui este făcută prin Apostolul Pentru tuturor celor credincioşi (Faptele Ap. 2:39), ş.a.
    1. În aceasta să cunoaşteţi duhul lui Dumnezeu: orice duh care mărturiseşte că Iisus Hristos a venit în trup, este de la Dumnezeu. Şi orice duh, care nu mărturiseşte pe Iisus Hristos (venit în trup), nu este de la Dumnezeu, ci este duhul lui antihrist, despre care aţi auzit că vine şi acum este chiar în lume. – 1 Ioan 4:2,3;
    2. Învăţându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă, şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului. – Matei 28:20
    3. Şi iată, Eu trimit peste voi făgăduinţa Tatălui Meu; voi însă şedeţi în cetate, până ce vă veţi îmbrăca cu putere de sus. – Luca 24:49

    Apreciază

  2. E totusi ceva dubios la talcuirea de la Romani 5 , 16. Duhovnicia nu se da prin episcop, se vede din faptul ca Sfantul Simeon Noul Teolog se spovedea la un monah sfant care nu era preot, Sfanta Irina Hrisovalant spovedea maicile si vizitatorii manastirii, calugarii de la Vatopedu se spovedeau la Monahul Iosif cel de curand adormit cu zambetul pe buze. N-am nevoie de majoritatea „duhovnicilor” care au invatat sa dea sfaturi facand experiente pe ucenici, gresindu-le si apoi incetand de a le mai gresi fatis ci doar subtil. Duhovnic este cel care a invins toate patimile si apoi de la Duhul Sfant si din experienta pe care o are din indreptarea propriei vieti da sfaturi bune la primul pe care il spovedeste, si nu face experiente pe el ca sa stie cum sa spovedeasca pe altii mai tarziu.

    Apreciază

    1. @ umilinta

      Aveti dreptate, nici sfantul Antonie cel Mare nu era preot, nici Cuviosul Paisie Aghioritul.
      Cred ca pr. Valica ii reproseaza ierodiaconului prea mica experienta de indrumator duhovnicesc, sau chiar lipsa acesteia, in comparatie cu zecile de ani de duhovnicie si indrumare duhovniceasca a Parintelui Iustin, care in ultimii 15-20 de ani primeste zeci si chiar sute de credinciosi pe zi.
      Atatia oameni il cauta pentru sfat ca pe unul ce da alinare, indreptarea vietii, pacea sau nelinistea cea buna, la fel cu parintii de care pomeneati si care niciunul nu a cautat ucenici, ci oamenii ii cauta pentru cuvintele inspirate de Dumnezeu, iar ei pe unul mangaiau, pe altul certau, pe unul il domoleau in mustrarile de sine, pe altul mai indiferent il puneau in criza, il inspaimantau spre a se trezi din amortirea duhovniceasca.
      Pr. Valica se revolta ca un om pe care nu il intreaba nimeni, cu experienta putina, cu erori teologice, cu aroganta si obraznicie merge cu para la mitropolit, oferind sfaturi „duhovnicesti” Parintelui Iustin si sfaturi „pastorale” mitropolitului.
      Personal, cred ca daca a fost ideea respectivului ierodiacon, rea ideea a avut, iar daca a fost sfatul altuia, rau sfat a fost.
      Voi reveni cu un comentariu despre alte erori teologice din scrisoarea cu pricina, privind raportarea crestina a ortodoxului fata de stat si autoritati.

      Apreciază

    2. @ umilinta

      Frate, exemplele amintite de dv. nu se refera la Taina Sfintei Spovedanii, care este rezervata doar preotului hirotesit duhovnic, ci la marturisirea faptelor si gandurilor batranului sau batranei la care esti ucenic pentru a primi indrumare si usurare sufleteasca, dar nu dezlegare de pacare.

      Intr-o pravila veche am gasit scris ca in caz de nevoie un muribund se poate spovedi si unui credincios care nu este duhvnic, chiar preot nehirotesit duhovnic, dar in cazul acesta respectiva persoana care a primit spovedania este sub canonul randuit de Sf. Parinti si e datoare sa faca canonul in locul celui ce s-a marturisit.

      Pr. Valica cred ca se referea la harul pe care preotul il primeste la hirotesia in duhovnic. Randuielile canonice sunt foarte clare si stricte. Preotul fara hirotesia in duhovnic nu poate spovedi pe nimeni.

      Parintele Serafim a gresit lasandu-se ispitit de vrajmasul sa judece pe parintele Iustin.
      O sa revin cu un raspuns mai pe larg.

      Apreciază

  3. Apostolul Pavel a dat exemplu pe Ilie care nu era un om cu făgăduinţă înainte ca să înceapă problemele cu Ahab, dar care a devenit cel mai mare dintre profeţii vremii lui, ca să apelăm la orice on la orice om credincios care poate să ne înţeleagă problemele:
    „Este cineva bolnav între voi? Să cheme preoţii (presbuteros – presbiter sau preot sanhedrist) Bisericii şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn, în numele Domnului. (pe gratis) Şi rugăciunea credinţei va mântui pe cel bolnav şi Domnul îl va ridica, şi de va fi făcut păcate se vor ierta lui. Mărturisiţi-vă deci unul altuia păcatele şi vă rugaţi unul pentru altul, ca să vă vindecaţi, că mult poate rugăciunea stăruitoare a dreptului.
    Ilie era om, cu slăbiciuni asemenea nouă, dar cu rugăciune s-a rugat ca să nu plouă şi nu a plouat trei ani şi şase luni. Şi iarăşi s-a rugat şi cerul a dat ploaie şi pământul a odrăslit roada sa. Fraţii mei, dacă vreunul va rătăci de la adevăr şi-l va întoarce cineva,
    Să ştie că cel ce a întors pe păcătos de la rătăcirea căii lui îşi va mântui sufletul din moarte şi va acoperi mulţime de păcate.” – Iacov 5:14-20;

    Apreciază

  4. Ierod. Serafim Pantea afirma “…Evanghelia, care ne îndeamnă să ne supunem stăpânirilor lumești atâta vreme cât nu ni se cere lepădarea de credință.”, dar nu aminteste ca aceasta recomandare este facuta de Sf.Ap. Pavel, cetatenilor romani, a caror stapaniri respectau Dreptul Roman, sistem juridic moral, care sta la baza multora din legislatiile actuale. Totusi Apostolul le spunea romanilor ca “este nevoie să vă supuneţi, nu numai pentru mânie, ci şi pentru conştiinţă”(Romani13,5).

    Textul invocat de respectivul ierodiacon (Romani 13, 1) este textul preferat de tiranii lumii pentru a infunda gura crestinilor si de a pretinde ascultare de toate poftele nebunesti ale lor. Pentru a intelege ca nu cere Dumnezeu să ne supunem stăpânirilor lumesti in orice situatie, trebuie citita si talcuirea Sfantului Teofilact al Bulgariei la acest loc din Epistola catre Romani.

    Cand este vorba de raportarea ortodoxa fata de autoritatile morale sau imorale, evlavioase sau tiranice si demonice, este unilateral si insuficient sa amintim doar acest loc din Scriptura. Este neaparat sa amintim si alte texte precum acestea:

    “Nu vă înjugaţi la jug străin cu cei necredincioşi, căci ce însoţire are dreptatea cu fărădelegea? Sau ce împărtăşire are lumina cu întunericul? Şi ce învoire este între Hristos şi Veliar sau ce parte are un credincios cu un necredincios?” – 2 Corinteni 6, 14-15

    “De aceea: „Ieşiţi din mijlocul lor şi vă osebiţi, zice Domnul, şi de ce este necurat să nu vă atingeţi şi Eu vă voi primi pe voi. Şi voi fi vouă tată, şi veţi fi Mie fii şi fiice”, zice Domnul Atotţiitorul. ” – 2 Cor.6, 17-18

    “Trebuie să ascultăm pe Dumnezeu mai mult decât pe oameni.“ – Faptele Apostolilor 5,29

    “Si grăiam întru mărturiile Tale înaintea împăraţilor, şi nu mă ruşinam.” – Psalmul 118

    “Mai-marii tăi sunt răzvrătiţi şi părtaşi cu hoţii; toţi iubesc darurile şi umblă după răsplată. Ei nu judecă orfanul, iar pricina văduvei nu ajunge până la ei. ” – Isaia 1, 23

    “Căpeteniile lui în sânul lui sunt ca nişte lupi care sfâşie prada; ei varsă sânge şi ucid sufletele, ca să-şi sature lăcomia.” – Iezechil 22, 27

    “Stăpânirea nedrepţilor nu e hirotonie de la Dumnezeu, ci iconomie a Lui” – Fericitul Teodorit al Cirului

    Scriptura este unitara in intelesuri, are o coerenta interna intima, nu poti rupe din contextul acestei coerente precum ereticii si sectele.

    Apreciază

  5. @ Falticeni, strada Panduri

    Curaj! Poti pune mai mult decat un punct. 🙂

    Apreciază

  6. „Preotul fara hirotesia in duhovnic nu poate spovedi pe nimeni.”

    Nu se referea la regurile bisericeşti ci căuta referinţe în sfintele scripturi cu care să susţină una ori alta…

    Apreciază

  7. […] Pr. Dr. Mihai Valica – Scrisoare deschisa catre ierod.Serafim Pantea Mon Jul 19, 2010 23:08 pm Catre Ierodiacon Serafim Pantea, referitor la scrisoarea deschisa adresata Inaltpreasfintitului Mitropolit Teofan din18 iulie 2010, Mănăstirea Golia (http://www.scribd.com/doc/34499443/Scrisoare-Deschisa-Catre-IPS-Teofan-Cu-Privire-La-Parintele-Justin-Parvu-Petru-Voda) Stimate Serafim Pantea, Jignirile Dv. aduse Parintelui Justin sunt de-a dreptul blasfemeiatoare si arata un infantilism teologic, nici macar de taliban ci de “bazar haotic” si micime spirituala. Unde spune sau fagaduieste Iisus Hristos pacatosilor intregii lumi […] […]

    Apreciază

  8. […] Si mai spune despre marele duhovnic ca este senil si Satană … Pr. Dr. Mihai Valica, in a sa Scrisoare deschisa catre ierod.Serafim Pantea, explica excelent cine este de fapt […]

    Apreciază

  9. […] despre marele duhovnic ca este senil si Satană … Precizez ca Pr. Dr. Mihai Valica, in a sa Scrisoare deschisa catre ierod.Serafim Pantea, explica excelent cine este de fapt […]

    Apreciază

  10. […] despre marele duhovnic ca este senil si Satană … Precizez ca Pr. Dr. Mihai Valica, in a sa Scrisoare deschisa catre ierod.Serafim Pantea, explica excelent cine este de fapt […]

    Apreciază

Lasă un comentariu

Tendințe